M'és impossible estar més d'acord amb la cita. Podem reivindicar i exigir als governs, a les empreses o al sistema bancari, però la nostra principal guerra és amb la nostra persona. Amb aquells desitjos irrefrenables de consumisme que afloren cada vegada que veiem el cartell de "Rebaixes" o amb aquelles ànsies de tenir el nou Iphone per no quedar-te fora. Busquem fora el culpable de la inefectivitat del sistema quan, voluntàriament o no, tots formem part d'aquest sistema i ajudem a reafirmar-lo.
Tothom té algun talent, tots podem oferir alguna cosa, però els poderosos necessiten tenir algú a l'esglaó d'abaix per continuar sent-ho. S'aprofiten i propicien aquesta situació. Ens segueixen proposant el seu ideal de món, que ens presenten com l'única felicitat vàlida, i que provoca la frustració d'aquells que no se senten inscrits en ell. Ens eduquen en el món dels somnis on tot es possible però ens condemnen a jugar amb unes regles que no ens expliquen ni comprenem, les quals ells manegen a la perfecció i amb les que estem avocats a perdre. Ens alimenten d'il·lusions que rarament es materialitzen i confien en què durin el temps suficient per haver pogut exprimir tot el nostre suc.
Suposo que, si heu tingut les ganes - o l'obligació -de no fer cas al títol del blog i seguir la trajectòria dels meus comentaris, no us estranyarà que afegeixi una crítica més al meu repertori. No podia donar per tancat aquest blog sense parlar de la cara perversa de la publicitat. Aquella part que va estar a punt de fer-me escollir una altra carrera universitària. M'agradaria dir que, coneixent la disciplina a fons i des de dins, he descobert que és injusta la seva mala imatge. Però no és així. Tampoc és la culpable de tots els nostres mals, com alguns la volen pintar, però sí que és una transmissora dels valors superficials i buits del consumisme.
La publicitat és una peça més del sistema podrit en el qual vivim. Aquest sistema del qual ningú ens ha demanat si hi volíem formar part. D'una banda el legitima presentant-lo com l'única realitat possible. Per l'altre, el reforça promovent els seus valors. I com si no n'hi hagués prou, persuadeix a les persones de forma inconscient perquè entrin en aquest joc. Arribats a aquest punt, tu, estimat lector, diràs: jo no em deixo manipular per la publicitat! Mentida. Tu, com tots - i m'incloc en aquest tots - penses que no compraràs més un producte perquè el vegis anunciat. Potser no l’arribaràs a comprar immediatament, però sí que - si el producte t'interessa mínimament -s'insereix en tu el desig d'aspirar a ser vist o viure en la realitat que ens proposa l'anunci. Aquest desig anirà germinant i acabaràs pensant que és propi, encara que moltes vegades ha estat incentivat o induït.
No he parlat de per què he triat la cita, però no us vull torturar amb un comentari encara més llarg del que és habitual en mi. Si heu tingut la paciència d'arribar fins aquí, suposo que ja haureu entès els meus motius.
Mai m'hauria imaginat que diria sí a la guerra, però se'ns dubte dic sí a la guerra espiritual.
Maria Caparrós Gelabert
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada